Wednesday, October 19, 2005

Punk-rock

Sekian kalinya aku berbuka puasa lagi di Masjid Jamek. Awal aku tiba kelmarin, lebih kurang jam 6.50 ptg. Masih banyak ruang duduk yg kosong. Semangkuk bubur nasi, dua butir buah tamar dan segulung roti jala jadi juadah berbuka yang diaseidakan oleh pihak masjid. Kerusi palstik merah aku tarik ke tepi tebing, dan duduk mengadap Sungai Kelang. Walaupun sungainya kotor, tapi bunyi air mengalir rasa seperti "sedap" je. Layan juga.

Azan Maghrib pun berkumandang menandakan waktu berbuka puasa bagi Kuala Lumpur dan kawasan-kawasan yg sewaktu dengannya. Kelam kabut aku tengok org ramai menjamah makanan. Ada yang seperti dah lama benar tak makan. Sedang asyik aku makan, nun di seberang sungai ada "Mat Salleh" menghalakan kameranya ke arah masjid. Bekelip-kelip cahaya "flash".... "Emm...tourist!" ....

Hampir selesai aku makan dan mula untuk bergerak menuju ke kolah untuk berwudhu', tiba-tiba ada seorang mamat keluar dari bawah jambatan yang menjadi stesen LRT Star. "confirm", mat fit. Dengan rambut kusut dan berkaki ayam, dia berjalan menghampiri tebing sungai. Baru bangun dari tidur agaknya. Kemudian dia berada dalam posisi yg sungguh aku kenali. Ya...itu dia. Dia nak kencing. Dengan selamba dia membuka zip seluar, dan nah...kote nya pun bebas. Kepala mendogak ke langit, menghadap Masjid Jamek, satu kelegaan.

"Huh...this is so punk-rock!"

Ungkapan yang terpacul di bawah sedar dari mulut aku.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home