Thursday, June 14, 2007

Chicken Pie, Mushroom Pie & Sweet Bun: Interpretasi Kongkang

Semalam aku dah tak larat nak menghabiskan cerita pai ayam, pai cendawan dan roti manis. Letih jugak walaupun hanya duduk meriba notebook. Lebih lebih lagi setelah terpaksa mengharungi kesesakan jalan raya di bandaraya Kuala Lumpur.

Bosan dengan keadaan trafik yg bergerak perlahan dari bulatan Bank Negara hinggalah ke LDP, aku terus saja memacu kereta ke Bukit Jalil. Alang alang dah sangkut, belasah terus la jauh jauh sikit. Tau tau saja dah berada di dalam Stadium Hoki Nasional, menonton perlawanan Maybank-TNB.

Jam 10 malam baru aku tiba di rumah.

***************

Mushroom Pie.

Tau tau je dah 6 bulan. Dah setengah tahun rupanya. Balaci korporat. Tak terfikir aku untuk berhijrah secepat ini. Kemeja kain cotton, seluar kemas berseterika, kasut kulit hitam, rambut bersikat lurus (berapa kilo minyak rambut kau pakai tu?) (apa class minyak rambut, hair gel la baru hebat!)…Cess. Punk is dead.

Satu pagi aku menerima panggilan melalui telefon office. Orang HR. Katanya mereka telah lama memerhatikan aku, dan nampaknya aku ada masalah attitude. Attitude?!

Rambut panjang bukan presentasi dunia korporat. Nak pulak aku tak pernah langsung mengikat kemas, dibiarkan saja terjuntai panjang....FREEDOM. (baca: Bedasarkan intonasi luahan rasa William Wallace sewaktu menjalani hukuman bunuh; Braveheart)

"Kah kah kah. Muahaha..."

Aku diperkotak katikkan. Budak department sebelah main main. Terkena jugak aku. Mau tak, aku baru masuk kerja tak sampai 3 bulan. Personel HR telefon dan beritahu perkara sebegitu. Seriau jugak. Aku nak membina kerjaya (rujuk entry Choose Life).

--------------------

Kali pertama rasanya gua jadi jiwang. Bukan tak pernah, Cuma apa yang sebelum ni mungkin lebih terarah kepada crush. Sama ada the big one atau sekadar di pinggiran. (Muahaha...aku ketawa ye). Dan ianya bukan jiwang.

"Jiwang karat siut"

Kata kawan aku sewaktu berbuka puasa bersama dulu. Ucapan taniah dari beliau. Idola aku budak ni. (Muahaha...ketawa lagi) Di tepi kolam KLCC aku ceritakan apa yang terjadi dalam masa enam bulan terakhir tahun 2006.

Apa nak bikin lagi. Nasib nasib. Sasau jugak aku beberapa ketika. Sampaikan ada sorang kawan ni kata dia dah malas nak ajak aku bila ada sesi lepak beramai ramai. Dia kata aku turn-off the mood. Senyap sunyi. Living in my own world biarpun orang lain tengah bersuka ria di sekeliling.

--------------------

Tak in la. Rasanya ini la tempat kerja pertama yang aku tak ada kawan rapat. Mereka semua ok. Baik hati. Ramah. Pemurah. Tapi aku belum jumpa lagi unsur yang boleh merapatkan pergaulan mereka dan aku. Apa pasal aaa???

Tapi ada seorang mamat ni. Dia buat aku teringatkan seorang kawan yang dah lama aku tak jumpa. Mereka (ganti nama utk mamat ni dan kawan aku) ni berkongsi beberapa sifat. Bukan. Mereka bukan golongan lelaki lembut, tapi mereka mempunyai satu perwatakan yang sopan. (Muahaha...ketawa kuat kuat kali ni).

Perkataan sopan tu sungguh kelakar. Kenapa? Pasal mereka tu suka cakap ikut suka hati je. Karakter yang seakan tersembunyi. Nampak lembut, tapi, rebel. Ini baru punk. Punk is not dead.

Tapi…tak cukup ilmu di dada lagi untuk memenuhi selera aku.


bersambung lagi....


0 Comments:

Post a Comment

<< Home