Thursday, April 06, 2006

...There And Then

POLITIK.

Satu entiti yg banyak berjasa dalam membentuk peradaban manusia. Sejarah menulis kesah kehebatan, masyhuran, ketinggian tamadun-tamadun dunia. Hindus, Yunani, Mesopotamia, Mesir, Islam. Semua beralaskan ketinggian intelek dalam berdiplomasi.

Hari ini, politik sudah menjadi semakin busuk, berulat, hanyir. Kepentingan peribadi. Politik, entiti yang dah menjadi "kubu" (fortress) agung. Jangan cerita pasal politik kenegaraan. Itu memang dimaklumi keperibadiannya. Dulu, beberapa thn yg lalu, entiti ni tak pernah nak sentuh diri aku. Tapi sekarang, secara tak langsung banyak mengganggu.

Kalau dalam kenegaraan, dah banyak hilang rasa hormat aku pada mereka-mereka yang terlibat. Lebih-lebih lagi mereka-mereka yg kononnya berjuang untuk bangsa, agama dan negara. Apa yang terbaru; Cemerlang, Gemilang, Terbilang?! (betul ke, lebih kurang cam tu la kot bunyinya). Banyak sangat berlaku "depan mata" (yang terdekat pada diri) penyalahgunaan entiti terebut. .. huh, malas nak cerita lebih-lebih, bukan boleh ubah pun. Dah jadi resam/adat. Macam fitrah manusia la, kalau nak seks mesti nak kena cari pasangan, tak kira berlain jenis atau pun sejenis. Kalau nak setakat beronani seorang diri mana nak puas beb. (sorry dude.. perumpamaan kali ni hardcore sikit) Itu la yang paling senang nak gambarkan. Macam mana pun mesti nak yang satu itu jugak. Buat la akta/peraturan/denda/hukuman apa pun, kot dah cam makanan utk hidup, peduli apa. Itu hanya pada skop yang besar/kenegaraan. Sesekali fikir, ada masa rasa beruntung jugak ada mereka-mereka ini. Cukup pasal tu.

Hari ini, 6hb April 2006, dunia perhambaan korporat aku sudah mencapai satu tahap yang cukup MELAMPAU. Meminjam perumpamaan yang dipakai seorang rakan, komuniti di kantor ini dah macam sekawan itik. Sekawan itik di dalam kolam. Di permukaan, semua nampak tenang. Tapi nun di bawah, kaki menggelupur berkayuh. Kalau aku menggunakan daya imaginasi, ada rasa seperti dalam hikayat kependekaran. Bersilat tak habis-habis. Menyerang, mempertahan, menikam, mengelak, memancung, mematikan... MATI. Kot pegang watak Pak Pacak pegang lembing je pun, boleh mati tak pasal-pasal.

Selama ini aku tak nak nak ambik tau semua hal kantor. Janji aku siapkan kerja-kerja on-time dan mengikut kehendak spesifikasi, cukup. Tapi lama kelamaan, terhidu jugak aku bau busuk,hanyir. Biarpun belum masanya aku terkena, ini dah macam cerita sebuah perang zaman Nabi Muhammad SAW dulu. PERANG UHUD. Perang yang tentera Islam menang pada mulanya, tapi tewas akhirnya kerana tentera2 tidak mengikut arahan ketua. Salah satu bahagian dari kekalahan tersebut, Saiydina Hamzah yang gugur dalam perang, mayatnya dibelah dan dimakan mentah-mentah organ nya oleh seorang wanita, Hindun, akibat dendam dan benci yang melampau.

Sungguh jelek. Aku masih bertahan di sini hanya kerana satu perkara. DUIT. Asalkan aku tak keputusan perkara tersebut setiap bulan, aku akan cuba bertahan. Lagi pun, seperti aku kata awal tadi, aku belum terkena. Mungkin esok atau minggu depan atau bulan depan, giliran aku pulak. Sapa tau.

Peace.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home